Stosunki
Podział zbioru w stosunku \$a:b\$
gdzie liczby \$a\$ i \$b\$ są w postaci nieskracalnej i odzwierciedlają podział pewnego zbioru, gdzie jego całość, to pewna liczba dodatnia \$m\$.
x=6: liczba chłopców w klasie
y=18: liczba dziewcząt w klasie
x+y=24: liczba uczniów w klasie
\[ \frac{x}{y} = \frac{6}{18} = \frac{1}{3} \]Odp: Stosunek chłopców do dziewcząt wynosi \$1:3\$. Można powiedzieć, że na troje dziewczyn, przypada jeden chłopiec.
Zauważmy, że \$\frac{1}{3}*24 = 8 \neq \$ liczby chłopców w klasie. Jest tak, bo stosunki pokazują relację między częściami dzielącymi zbiór, a nie częścią i całością zbioru.
x:liczba chłopców
y:liczba dziewcząt
x+y:liczba uczniów w klasie
Rozwiązujemy układ równań z dwoma niewiadomymi: \[ \frac{x}{y} = \frac{2}{3} \wedge x+y=20 \] Przekształcając otrzymujemy: \[\begin{cases} 3x=2y \\ x+y= 20 \end{cases}\]Odp: Ilość chłopców w klasie to \$8\$, a dziewcząt to \$12\$.
W praktyce obliczamy stosunki szybciej, bez rozwiązywania układu równań szukając takiego \$k\in\mathbb{N_+}\$, że:
\[ \frac{a}{b}=\frac{ka}{kb} = \frac{x}{y} \wedge ka+kb=m \]2x:liczba chłopców
3x:liczba dziewcząt
2x+3x:liczba uczniów w klasie
\[\begin{align*} 2x+3x &= 20 \\ 5x&=20 \\ x&=4 \end{align*}\]Odp: Ilość chłopców w klasie to \$8\$, a dziewcząt to \$12\$.
3x:krótszy bok
4x:dłuższy bok

Pole prostokąta: \$3x*4x=12x^2\$.
Z równania na obwód wyliczamy \$x\$:
\[\begin{align*} 2(3x + 4x) &= 42 \\ 2*7x&=42 \\ 14x&=42 \\ x&=3 \end{align*}\]Obliczamy pole:
\[ 12*3^2 = 12*9 = 108 \]Odp: Pole prostokąta wynosi \$108\$.